Wat is het VOC?

Het VOC is een marktplaats (online en fysiek) voor leren en ontwikkelen. Binnen het VOC krijgt iedere medewerker van Quadraam de mogelijkheid zich permanent te professionaliseren op een manier die bij hem of haar past. Het VOC initieert, coördineert en organiseert weliswaar de trainingen, workshops en evenementen. Maar medewerkers van Quadraam zetten daarbij hun expertise in als ontwikkelaar of brenger. Meer dan 80 procent van het aanbod in het VOC is home made. Leren van én met elkaar staat altijd centraal. Dat is het bekende ‘halen-brengen-delen’-principe.

Qtime

Samen leren doe je in Qtime. Dat is gereserveerde tijd waarin gehaald, gebracht en gedeeld wordt. Wanneer Qtime precies plaatsvindt, zie je in de Qtime-kalender die elk schooljaar wordt verspreid. Tijdens Qtime wordt er altijd tijd gemaakt voor een gezellig, ongedwongen etentje. Juist dan raak je met collega’s van andere scholen in gesprek en is er gelegenheid om praktijkervaringen te delen en contacten te verstevigen. Onze gastvrouwen zorgen ervoor dat alles op de Qtime- dagen soepel verloopt. Op die manier blijft er veel tijd over om zorgeloos te leren.

Vraag en aanbod

Het VOC verdiept zich voortdurend in de leervragen die er binnen de organisatie leven. We willen met ons aanbod namelijk graag goed aansluiten bij de vraag. Dat doen we door samen te werken en nauwe contacten te onderhouden met medewerkers en leidinggevenden in alle scholen en het Centraal Bureau van Quadraam. We hebben gemerkt dat binnen verschillende scholen vaak ongeveer dezelfde thema’s spelen en dat de leervragen rondom deze thema’s vergelijkbaar zijn. Daarom hebben wij al ons aanbod gebundeld, of liever gezegd gestapeld in thematorens. Elke thematoren is opgebouwd uit bouwstenen. Elke bouwsteen staat voor een training, workshop, masterclass of netwerk. De bouwstenen zorgen er samen voor dat je een bepaald thema helemaal onder de knie krijgt. In deze waaier hebben de bouwstenen ieder een icoon. Door de thematoren zie je de samenhang tussen alle trainingen en workshops die het VOC aanbiedt en kun je voor jezelf gemakkelijker een leerroute plannen.

Leervragen

Het kan zijn dat jij en/of jouw team- of vakgenoten een leervraag hebben, die niet beantwoord wordt door het aanbod in deze waaier. Dat horen we dan graag van je. Met signalen en leervragen uit de organisatie gaat onze kennismakelaar aan de slag. De kennismakelaar brengt vraag en aanbod samen en gaat binnen en soms buiten onze organisatie op zoek naar mensen die precies de juiste expertise hebben. Soms moet de inhoud van het aanbod nog ontwikkeld worden. Dan wordt een ontwikkelteam ingericht dat precies op maat het aanbod gaat ontwerpen.

In aanbouw

Het aanbod van het VOC is voortdurend in ontwikkeling. Ook in deze waaier kom je bouwstenen tegen die nog ontwikkeld moeten worden. Voel jij je aangetrokken tot een bepaald onderwerp dat nog ontwikkeld moet worden, geef dat dan vooral bij ons aan. We verwelkomen je graag in een ontwikkelteam. Vacatures voor ontwikkelaars worden op de Qmakt geplaatst. 

 

Wie zijn wij?

Wieneke Kooi

“Als kennismakelaar houd ik mij bij het VOC bezig met het matchen van vraag en aanbod. Als talentenjager zoek ik binnen mijn kring van collega’s naar talenten en expertise om in de leerbehoefte van andere collega’s te voorzien. Het is altijd weer een feestje om te ervaren dat enthousiaste collega’s hun expertise met anderen willen delen! Zo ontstaat er elke maand weer een boeiend professionaliseringsaanbod.

Naast het organiseren van het aanbod initieer ik netwerken en ontwikkel ik als projectleider samen met collega’s en externe deskundigen workshops en trainingen.

Al 35 jaar werkzaam voor Quadraam en zijn rechtsvoorgangers! Ik ben heel trots om voor het VOC te mogen werken. Door het halen, brengen, delen-principe ontstaat er verbinding tussen de medewerkers van de scholen. Als ik tijdens Qtime hoor dat collega’s elkaar uitnodigingen op hun scholen, denk ik: “Yes, daar doe ik het voor.” Bovendien is ontwikkelen investeren in jezelf en je leven!”

 

Lobke Baars

“Reizen is één van mijn passies. Ik kom op veel plekken in de wereld, ontmoet veel verschillende mensen en zie diverse landschappen. Die variatie zie ik terug in mijn baan als projectleider bij het VOC. Ik kom op veel scholen, bij onze partners van de lerarenopleidingen en werk samen met de mensen uit deze organisaties.

Op inhoudelijk vlak houd ik mij onder andere bezig met thema’s als ouderbetrokkenheid, toetsing, OGW en de inductiefase. Ik probeer het onderwijs te verbeteren door de studenten, starters en ervaren docenten van de nieuwste inzichten in hun vakgebied te voorzien.

Mijn droom is om de bestaande onderwijsstructuur aan te passen waardoor er meer ruimte ontstaat  voor zowel de leerling als de docent.”

 

José Janssen

“Na mijn studie ging ik halverwege de jaren 80 aan de slag als docent Nederlands. Al snel merkte ik dat mijn interesse niet alleen uitging naar de leerlingen, maar vooral naar mijn collega-docenten. De manier waarop zij hun ziel en zaligheid aan hun leerlingen konden geven, vond ik fascinerend. Ik wilde mij toen al graag voor hen inzetten. Daarom ben ik P&O gaan studeren en teruggekeerd in het onderwijs, maar dan in een andere rol: die van HR-adviseur en beleidsmedewerker.

Nu werk ik als programmamanager voor het VOC/AOQ en kan ik er mede voor zorgen dat de talenten van docenten en andere medewerkers uit onze organisatie gezien en gewaardeerd worden. Sterker nog: dat zij hun talenten verder kunnen ontwikkelen en dat anderen ervan kunnen leren.  Kan het nog mooier? Ja, want het VOC zorgt ook voor verbinding tussen de scholen van Quadraam en de mensen die er werken.

 

Ilse van den Hoven- Blokland

“Vanaf het begin ben ik betrokken geweest bij het inrichten van het VOC. Als programma-assistent, eventplanner en nu als conceptontwikkelaar. Ik richt mij op concepten waar op verfrissende en uitdagende manieren gehaald, gebracht en gedeeld kan worden. Uiteraard voel ik mij ook nog steeds verantwoordelijk voor de marketing en de PR. Ondanks dat het roze niet bij iedereen in goede aarde is gevallen, hebben we wel een heel bekend gezicht gekregen. Momenteel zijn we bezig met een nieuwe website en huisstijl, maar de roze jasjes van de gastvrouwen blijven.

Ik zie de Qtime-momenten als kleine feestjes. Jezelf ontwikkelen, samen met je collega’s dicht bij huis onder het genot van een lekker etentje. Ik gun het alle medewerkers wat meer aan zichzelf te werken, te ontdekken waar ze goed in zijn en met hun talenten aan de slag te gaan. Ik ben enorm trots op waar we nu staan met het VOC en kan alleen maar dromen van een nog groter en een nog beter ontwikkelingscentrum.”

 

Femmie Roques 

“Per 1 september 2016 ben ik werkzaam als eventplanner bij het VOC. Ik ben een echte regelnicht en wil de Qtimes en andere events tot in de puntjes regelen.

Het onderwijs is voor mij een hele nieuwe wereld maar bij het VOC en Quadraam voelde ik mij direct thuis! Het enthousiasme en de gedrevenheid van mijn collega’s en de halers, brengens en delers zorgt ervoor dat ik mijn werk met heel veel plezier doe. Elke dag is brengt weer nieuwe verrassingen met zich mee!”

 

Suzanne Geerts

 “Vorig jaar ben ik begonnen op een werkervaringsplek bij Quadraam en sinds februari 2016 werk ik als managementassistent bij het VOC. Ik onderhoud de website. Dit houdt in dat ik onder andere het aanbod invul, alle aanmeldingen verwerk en uitnodigingen, evaluaties en deelnamebewijzen verstuur. Daarnaast help ik mee met het organiseren van Qtime en allerlei evenementen.

Ik vind het ontzettend leuk om bij het VOC te werken. Ik ben vaak nét even anders bezig met mijn werk en dat is heel motiverend! Als ik niet aan het werk ben, bezoek ik graag een festival of een feest. In de toekomst hoop ik meer te kunnen reizen: ik wil graag wat van de wereld zien.”

 

Frank Crooijmans

“In 2006 ben ik bij Het Westeraam (middelbare school) gaan werken als docent M&M en geschiedenis. Daarvoor heb ik ruim 20 jaar als gastheer en kok gewerkt in verschillende restaurants in Nijmegen. Van 2001 tot en met 2006 ben ik mede-eigenaar geweest van een restaurant en kookstudio. Ik zocht meer structuur en regelmaat in mijn werk en zo ben ik terecht gekomen in het onderwijs. Ik heb een grote passie voor leren en ontwikkelen. In 2011 raakte ik in contact met het VOC. Het halen, brengen, delen-principe liet mij niet los. Op projectbasis heb ik gewerkt aan onder andere de ontwikkeling van de VOC-website. Inmiddels ben ik nauw betrokken bij alle vorderingen van het VOC en de AOQ. Ik ben erg trots op waar we nu staan en kijk met veel genoegen uit naar alles wat nog komen gaat.”

 

Wieke van Dijk

“Ik breng graag mensen in beweging. Als docent lichamelijke opvoeding heb ik leerlingen met veel plezier in beweging gebracht. Nu mag ik ook docenten in beweging brengen, bijvoorbeeld door deelname aan het VOC-innovatieateljé. Ik houd me vooral bezig met innovatieve onderwijstoepassingen, leren met ICT en de samenwerking met onze partners.

Er zijn veel mogelijkheden in het onderwijs. Samen met collega's en leerlingen zoek ik uit hoe we het onderwijs kunnen organiseren zodat we meer gebruik kunnen maken van deze mogelijkheden.”