22 feb 2018 15.00 - 19.30
15 mrt 2018 16.00 - 19.00
12 apr 2018 13.00 - 17.00
7 jun 2018 16.00 - 19.00
Omschrijving

GA JE MEE OP SAFARI?

De Safari is voor Young Professionals die verder willen kijken dan hun klaslokaal lang is. Het gaat hier om nieuwsgierige docenten die hun lespraktijk op orde hebben en die zich verder willen ontwikkelen.
Ben jij zo’n docent? Dan is dit een unieke kans!

Tijdens de Safari werk je aan je eigen leervragen rondom actuele onderwijsthema’s. De Safari blijft niet alleen bij theorie: je bezoekt andere Quadraam scholen, om daar een kijkje in de keuken te nemen en te ervaren hoe collega's daar omgaan met jouw leervragen.

Tijdens deze expeditie ga je op onderzoek bij collaga scholen, is er ruimte voor reflectie en intervisie en volg je workshops en colleges van experts op het gebied van jullie leervragen. Kortom je volgt een maatwerktraject toegespits op de leervragen uit jullie Safari groep.

PROGRAMMA

De Safari is een traject van 8 bijeenkomsten: vier bijeenkomsten voor en vier bijeenkomsten na de zomervakantie. Gedurende de hele periode werk je samen met één vaste groep. Je leert elkaar kennen bij de kennismakingsbijeenkomst, vervolgens zijn er themabijeenkomsten en schoolbezoeken, en we sluiten het programma af met een slotbijeenkomst waarin je laat zien wat de Safari je heeft opgeleverd. Je diept bepaalde thema’s uit en werkt aan je eigen leervragen. Tijdens elke bijeenkomst is er voldoende ruimte om informeel van elkaar te leren tijdens het eten of de borrel.
Kortom: jij bepaalt je eigen programma!

Onderdelen van het programma:

Online intake waarbij je aangeeft wat je persoonlijke leervragen zijn, gevolgd door een telefonisch gesprek met Tim. Hij zal jullie tijdens het traject begeleiden.

Verschillende soorten bijeenkomsten;

  • Startbijeenkomst  (15.00-19.30)
  • Gastschoolbijeenkomsten (3x van 13.00 tot 17.00 uur): Tijdens deze bijeenkomsten worden er eerst twee lessen op de gastschool bijgewoond of heb je een afspraak met iemand in de school. Hierna wordt de bijeenkomst in de vaste groep hervat en leer je de gastschool nog beter kennen.
  • Themabijeenkomsten (3x van 16.00-19.00 uur): In deze bijeenkomst ligt de nadruk op het inhoudelijke thema dat die dag centraal staat.
  • Afsluitende bijeenkomst (16.00-19.00)

Wat je leert breng je na de bijeenkomst in de praktijk. Wat werkt goed en wat minder. Je monitort dit waarna het besproken wordt tijdens de volgende bijeenkomst. De deelnemers voorzien elkaar daarbij van feedback.

De Safari bestaat uit 8 delen. Bijeenkomsten 1 t/m 4 vinden dit schooljaar plaats en bijeenkomst 5 tot en met 8 vinden plaats in het schooljaar van 2018-2019.

Voorlopige data:

Bijeenkomst 1, startbijeenkomst bij Burgers Zoo op donderdag 22 februari
Bijeenkomst 2, tijdens Qtime: donderdag 15 maart

Bijeenkomst 3, op gastschool: donderdag 12 april
Bijeenkomst 4, tijdens Qtime: donderdag 7 juni

Onderdelen

Safari 1/8

22 feb 2018 15.00 - 19.30
Locatie
Volgt
Werkvormen
volgt
Punten
180

Safari 2/8

15 mrt 2018 16.00 - 19.00
Locatie
Olympus College
Werkvormen
volgt
Punten
180

Safari 3/8

12 apr 2018 13.00 - 17.00
Locatie
n.t.b.
Werkvormen
interactief
Praktische oefeningen
Punten
0

Safari 4/8

7 jun 2018 16.00 - 19.00
Locatie
Olympus College
Werkvormen
Casussen
Coaching
Overdracht
Punten
0
Doelgroep
OP
Deelnemers
Minimaal 8 tot maximaal 14 deelnemers.
Extra informatie

**Voor een goede organisatie is aanmelden verplicht, niet alleen wordt er rekening gehouden met de catering en het trainingsmateriaal. Sommige Qtimes hebben een maximum aantal deelnemers dat mee kan doen. Wanneer we dus geen aanmelding van je ontvangen, kun je helaas ook niet meedoen!**

Georganiseerd door

Tim Henke
opgeleid als docent geschiedenis is hij nu 8 jaar werkzaam op Het Westeraam als docent M&M en Maatschappijleer. Daarnaast vervuld Tim sinds 5 jaar ook de rol van leerlingcoördinator en anti-pest coördinator op Het Westeraam. Tim volgde de master SEN opleiding “coaching en begeleiden” en heeft door zijn werkzaamheden veel ervaring met het spreken met- en begeleiden en coachen van leerlingen. Sinds een aantal jaar is Tim als coach betrokken bij het VOC en droeg hij o.s. bij aan de ontwikkeling van de Q-times “De anti-pest coördinator wettelijk verplicht of onmisbaar en “de docent als coach”.
Het Westeraam